donderdag 29 september 2016


Column:    Sociaal netwerk: kracht of belemmering bij echtscheiding ?

Iemand uit mijn nabije omgeving deelde het volgende met mij: ze had haar ex-man afgezet bij het vliegveld omdat deze op zakenreis ging.  Haar halve familie was over haar heen gevallen. “Bepaalt hij nu nog voor jou wat er gebeurt ?”. En “Zijn jullie wel echt los van elkaar ?” Mijn kennis dacht alleen maar: “In Godsnaam, waarom zou ik de vader van mijn kinderen niet mogen helpen ?”.  Het had haar geraakt, deze bemoeienis. Ze kon het ook niet echt een plekje geven.

In mijn praktijk kom ik de invloed van het sociale netwerk regelmatig tegen. Soms positief, soms belemmerend. Om die reden betrek ik het sociale netwerk ook vaak bij het ingeslagen traject.

Natuurlijk is het logisch dat (groot)ouders zich zorgen maken over hun eigen kind en/of de kleinkinderen. Zo ontving ik eens een brief van een moeder die daarin aangaf dat haar ex-schoonzoon een narcist was. Voor mij als mediator is dit een situatie waarin ik (net zo als altijd natuurlijk) heel zorgvuldig moet handelen.  Ik heb de betreffende mevrouw dan ook bericht dat ik haar zorg begrepen heb, maar dat de mediation verder vertrouwelijk is.

De bescherming vanuit een netwerk, kan tot gevolg hebben dat de “eigen kracht” van een cliënt niet wordt aangeboord. Soms zie ik dan een wat “afhankelijke” opstelling die neigt naar het aannemen van een slachtofferrol. Met name de opmerking “iets zielig te vinden” komt vaak terug. Het is “zielig” voor de kinderen…. Zijn kinderen zielig ? Het woord “zielig” kan ook een minderwaardigheid impliceren of het gevoel geven dat de “zielig” bevonden persoon zelf geen invloed kan uitoefenen op de situatie. En daar gaat het dan mis. Want juist door in je kracht te gaan staan, leiding te nemen en te groeien, kan een conflict worden opgelost. Daar werk ik dan ook aan met mijn cliënten (ouders en kinderen !).

Door zaken te benoemen, maak ik cliënten bewust van hun aandeel in het conflict. Daarvoor is het noodzakelijk dat zij mij vertrouwen.  Daar werk ik dan ook hard aan. Niet uit strategisch oogpunt, maar vanuit mijn oprechtheid en integriteit. Meerzijdigpartijdig zijn is hierbij belangrijk. De een kunnen laten inzien waar het gedrag van de ander vandaan komt. Als je dat namelijk weet, kun je het gedrag van de ander wellicht ook positief beïnvloeden of beter begrijpen.

Het sociale netwerk kan echter ook helpen om zaken te relativeren.  Om bij te dragen aan de bewustwording dat de ander misschien iets anders bedoelt dan jij denkt. Of om behulpzaam te zijn bij het vinden van een praktische oplossing. Of gewoon door er te zijn en een luisterend oor te bieden (maar dan wel zonder te oordelen !)

miriam@cervixmediation.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten